vineri, 9 noiembrie 2012

La volan (12): vine iarna si incep grijile ... pentru soferi

De cateva zile suntem amenintati pe toate posturile ca in doua saptamani vine iarna ... Nu stiu de ce (!?) dar am sentimentul ca autoritatile vor fi surprinse de realitatea rece a momentului in care primii fulgi de nea for atinge asfaltul soselelor patriei sau de acela in care primul inghet va transforma strazile oraselor in patinuar. O surpriza care se va traduce intr-o degringolada totala in trafic.


Deci, un motiv in plus de ingrijorare pentru soferi ... Si pentru ca sunt si eu sofer, nu ma lasa indiferent problema iernii. Nici n-am apucat sa schimb inca gumele la masina, dar tot e bine ca mai am si sfarsitul asta de saptamana pentru operatiune. Asa ca prima grija este sa duc maine masina la "doctor" si sa-i opereze un transplant de cauciucuri. Dar grija este doar pe jumatate rezolvata, pentru ca am gumele de 3-4 ani si se cam impune o achizitie noua ... Si acum vine intrebarea cheie: de unde bani? Poate de Craciun reusesc sa-i (-mi) fac cadou masinii o pereche de gume ... si nu cred ca se supara daca aleg ceva de la Michelin :)

Ca tot vorbim de iarna, este important sa fii informat cand vine vorba de siguranta ta cand pleci pe traseu la volanul masinii:
+ De la 01 Noiembrie se impune sa ai masina incaltata cu gume de iarna (nu all season sau alte smechereli);
+ Totusi sanctiunile se aplica doar daca starea drumului este afectata de conditiile meteo; daca e cald si soare nu te-ntreaba nimeni de sanatate;
+ Daca ai cauciucuri vechi de 2-3 ani nu strica sa verifici marker-ul dintre crampoane care indica gradul de uzura ... eu l-am cam atins dar nu cred ca reusesc sa schimb mai mult de 2 gume iarna asta;
+ Daca ai cauciucurile uzate diferentiat, incalti cu gumele mai bune rotile de tractiune;
+ Cauciucurile de iarna nu inseamna ca poti lua curbele cu 100km/h sau ca poti frana in 2m ... doar reduc riscurile producerii unor derapaje si confera un control mai bun al masinii in conditile unor temperaturi reduse si ale unei suprafete de rulare inghetata;
+ Principala diferenta intre gumele de vara si cele de iarna la temperaturi sub zero grade: cele de vara ingheata bocna, se transforma intr-un plastic dur si nu mai ai nici un pic de aderenta, in timp ce cauciucurile de iarna-si pastreaza elasticitatea.

Asa ca este important sa ai un bagaj minim de informatii privind ceea ce inseamna rularea in conditii de iarna, atat pentru siguranta ta cat si pentru a celorlalti participanti la trafic, pe roti sau pe propriile picioare. siguranta rutiera ne priveste pe toti.

Si cum iarna presupune cele mai dificile conditii pentru sofat, nu ar fi rau sa ne revizuim si comportamentul in trafic. Mai multa prudenta, mai putini nervi, atentie sporita si adaptarea la conditiile foarte variate privind suprafata carosabilului. Ba e uscat, ba e umed sau inghetat, acoperit de zapada sau doar de polei ... starea asfaltului se poate schimba de la o zi la alta sau chiar in aceeasi zi si la fel ar trebui sa se adapteze si stilul de sofat al fiecaruia dintre noi. Adaptarea este cuvantul de ordine pe timp de iarna.

Asa ca draga partener de trafic, te rog ca in primul rand sa mergeti cu masina la "doctor" pentru gume de iarna, si nu pentru ca asa cere legea ci pentru siguranta ta, a mea si a lor. Michelin are o campanie de promovare a utilizarii cauciucurilor de iarna si poate fi un bun punct de plecare pentru informare si satisfacerea nevoilor in aceasta directie.

5 comentarii:

silavaracald spunea...

Of Doamne, de cand imi tot propun asta. Gata, o trec in agenda, ca vad ca altfel nu se poate.
Multzam fain de reminder. :)

Taraboste spunea...

Cu placere ... :)
Eu o am in agenda de 2 saptamani dar n-am reusit sa ajung. Noroc ca inca n-a venit iarna cu adevarat.

Anonim spunea...

Problema cauciucurile de iarna a rezolvat-o soferul acum 2 saptamani, eu urmeaza sa-mi pun doar flecuri noi la bocanci!Sau sa incalt niste sosete de lana peste...:)Sau sa-mi gasesc un gips cu svarowsky...

Taraboste spunea...

E bine ca ai "servitori" :D
Ce-i drept si eu sunt cam in aceeasi impostaza ca si soferul tau :D

Anonim spunea...

1. Cauciucul de iarnă se identifică prin inscripţia M+S sau desenul cu "muntele şi fulgul". Diferenţa între ele stă în faptul că M+S înseamnă omologarea pentru zăpadă, în general, iar "muntele şi fulgul" omologarea pentru condiţii foarte grele, scandinave (zăpadă adâncă, temperaturi foarte scăzute).

2. Orice cauciuc care a fost omologat pentru zăpadă, fie că se numeşte "de iarnă" sau "all season", are inscripţia M+S.

3. Legea te obligă să foloseşti cauciucuri de iarnă pe zăpadă, gheaţă sau polei. Dacă e o mâzgă noroioasă pe asfalt ca acum, maşina poate înainta şi eşti în regulă cu legea. Dacă e zăpadă, nu e nevoie să mi-o spună cineva, ştiu că maşina nu se mişcă nici un metru de pe loc cu cauciucuri de vară.

4. Cauciucul M+S are fiecare crampon tăiat de nişte rizuri transversale, astfel încât sub greutatea maşinii rizurile se desfac ca dinţii unei perii şi măresc aderenţa.

5. Pe zăpadă afânată, e foarte posibil ca niciun cauciuc să nu te mai ajute, mai ales dacă ai un cuplu motor "de Mustang", şi e mai bine ca în acea zi să nu pleci cu maşina.

~Nautilus

~Nautilus

Trimiteți un comentariu

Parerea ta conteaza