joi, 1 noiembrie 2012

La volan (9): cutia neagra, versiune auto

In unele tari s-a introdus utilizarea unor cutii negre destinate monitorizarii comportamentului in trafic al conducatorilor auto. Companiile de asigurari au promovat un sistem de gestionare a nivelului primelor de asigurare pentru autovehicule, in functie de scorul obtinut de catre fiecare sofer. Cutia neagra monitorizeaza indicatori precum viteza, accelerarile si deccelerarile, schimbarile de directie, si in functie de acesti factori se stabileste conduita la volan a soferului.


Daca ai un scor bun, beneficiezi de o reducere a primei de asigurari, iar daca ai un scor slab, prima de asigurare creste.

Pe langa factorul financiar prezentat mai sus, sistemul are si un impact foarte mare in prevenirea accidentelor auto, din doua perspective:
+ Soferul este constient de faptul ca un stil de conducere agresiv va insemna un cost mai mare cu asigurarea si ca atare va avea tendinta de a-si temepera in timp comportamentul in trafic;
+ Se poate gestiona un sistem de avertizare in timp real a soferului, care poate primi 1-2 atentionari pana la aplicarea efectiva a cresterii primei de asigurare.

In tari precum Italia, care cunoaste o rata foarte ridicata a accidentelor auto, sistemul functioneaza cu succes si a generat o reducere cu 16% a numarului de accidente. In Marea Britanie sistemul este in faza de test, dar se estimeaza ca pana in 2014 se va ajunge la 500,000 de masini monitorizate.

Cred ca este o idee foarte buna si cu siguranta aplicarea unor astfel de masuri ar impacta in mod pozitiv si traficul auto din Romania.

Tu ai accepta instalarea unui cutii negre pentru reducerea costurilor cu asigurarea masinii?

16 comentarii:

Bucur spunea...

trebuia de mult inventata asa ceva,un lucru bun.

DoarBaiaMare spunea...

Poi asta e o idee senzationala...Abia astept sa fie obligatoriu si la noi...

Taraboste spunea...

@Bucur @BaiaMare: Asa cred si eu ... ar fi ideal sa se impuna acest device pentru asigurarile de tip RCA. Atunci ar avea un impact urias.
Dar un prim pas ar fi introducerea graduala prin asigurarile de tip CASCO. Insa pentru asta trebuie ca si asiguratorii sa fie interesati ...

Anonim spunea...

Cutia neagră folosită în UK e pentru parcuri auto (şi pentru asigurarea firmelor cu parc auto, care are alte condiţii), echivalentul lui "şofer indisciplinat? Sunaţi la..." de la noi.

Americanii vor să impună din 2015 o cutie neagră ale cărei date vor fi citite de autorităţi în caz de accident:

http://www.infowars.com/mandatory-big-brother-black-boxes-in-all-new-cars-from-2015/

~Nautilus

Taraboste spunea...

In sursa la care fac trimitere se specifica faptul ca proiectul este destinat publicului larg, in special pentru reducerea riscurilor pentru tinerii care se urca pentru prima data la volan.
Oricum mi se pare o idee foarte buna care ar putea fi aplicata, daca ar exista vointa ...

Anonim spunea...

Ar trebui să te gândeşti de câteva ori cât de bună e ideea de a fi urmărit în timp real, indiferent unde te-ai duce. Mai ales dacă e vorba de maşina ta şi nu de "papucul" de firmă.

După ce te gândeşti de mai multe ori, ideea aia bună începe să devină şi mai bună. Ca în povestea lui Bulă, căruia i se părea vecina din ce în ce mai bună pe măsură ce dădea paharele de vodcă peste cap :P

~Nautilus

Taraboste spunea...

Stii cum e in viata, orice lucru are si reversul sau. Oricum poti fi urmarit peste tot si in timp real prin intermediul mobilului de exemplu, asa ca n-ar fi mare problema.
Iar daca n-am nimic de ascuns, nu vad de ce m-as teme. In plus, se pot stabili clar limitele sistemului si nivelul de intimitate.
Ca doar si astia cu telefonia mobila au acces la tot ce inseamna convorbiri telefonice si mesaje, dar ast nu inseamna ca nu trebuie sa mai vorbim la telefon.
Una peste alta, daca lucrurile ar fi asezate intr-un cadru corect, sistemul ar putea aduce beneficii reale participantilor la trafic, in trafic si in buzunare.

Anonim spunea...

...Câţi oameni corecţi ai întâlnit până acum şi ce procent dintre ei erau în autoritatea poliţienescă şi securistă?

~Nautilus

Taraboste spunea...

Sa plecam de la prezumtia de nivinovatie :D

Anonim spunea...

Propunerea DoT-ului american se dezbate în continuare.

Ceea ce e curios e faptul că acest dispozitiv există deja pe majoritatea maşinilor cu OBD II (din epoca 1997-1999, Golf IV / Mercedes-Benz W210 / BMW E39, încoace), adică ECU face ceea ce scrie americanul, înregistrează o parte din date (viteză, coduri de eroare, utilizarea frânelor etc) şi poate fi citit cu un tester oricând (propunerea lor spune "la ancheta de după accident").

Dar nu este 100% sigur (sunt multe erori care scapă neînregistrate şi nu are cum să ştie un banal microcip în ce condiţie era drumul), astfel încât experţii Poliţiei nu o fac aproape niciodată, preferă măsurătorile la faţa locului.

~Nautilus

Taraboste spunea...

"taranu' e pe camp" cam asa si cu politistii nostri ... de ce sa folosesc nene tehnologia ... mai bine merg pe modul de acum 100 de ani de anchetare a accidentelor, ca asa m-au invata pe mine la scoala :)
N-ai vazut si cu Cioaca ... "noile dotari ale politiei romane au permis identificare de noi probe" ... Noi suntem la genunchiul broastei cand vine vorba de tehnologie in ansamblul aparatului de stat, iar in privinta tehnologiei utilizata de criminalisti ... la ani lumina fata de tarile occidentale.
Cu ce instrumente au ai nostri in dotare n-are rezolva nici cazuri solutionate de americani in urma cu 50 de ani ...

Anonim spunea...

Instrumentele folosesc doar la scopul lor de bază şi la nimic altceva. E o regulă pe care occidentalii au înţeles-o de la 22 iunie 1941 încoace, în timp ce Unul Cu Mustăcioară nu.

Spre exemplu: cutia neagră poate înregistra că maşina lui Gigel a frânat cu 0,00035 secunde înainte de impact de la viteza de 127,984563 km/h.

Dar nu are de unde să ştie dacă era o pată de ulei pe şosea, un câine vagabond pe care omul nostru a încercat să-l evite, o piatră sau altceva.

De asta ideea că există un Big Brother care te înregistrează în timp real unde te duci şi ce faci (la orizontală sau altcumva) nu e o măsură tehnică de a preveni accidentele şi nu are cum să le prevină, ci e doar un instrument de şantaj mizerabil.

Iar ideea de a înregistra datele pentru analiză după accident e la fel de stupidă din punct de vedere tehnic, însă e un pretext foarte bun ca asigurătorul să nu îţi dea asigurarea. Adică nu te ajută, ci doar te păgubeşte.

~Nautilus

DANAP.RO spunea...

Mi se pare un lucru foarte bun. Nu conduc, nu am carnet, dar am masina in familie si am trecut prin diverse incidente in trafic. Si chiar la stationare, in parcare.

Taraboste spunea...

Si mie ... m-ar deranja daca as avea ceva de ascuns ...

Nautilus spunea...

Nu-i aşa?... Hai să-ţi punem şi o cameră video în casă, prin care să te urmărească non-stop cineva. Cineva care nu e pensionar.

~Nautilus

Taraboste spunea...

:) Sa nu exageram ... dar la cat de iditoti sunt soferii mioritici, poate ca o astfel de masura s-ar traduce intr-un comportament mai responsabil la volan.
Majoritatea joverilor nu vrea sa inteleaga ca masina este o ARMA ... una foarte ucigatoare si ca o clipa de neatentie poate distruge multe vieti, inclusiv pe a celui care tine de covrig.

Trimiteți un comentariu

Parerea ta conteaza